Country Life - December 17/24 1970
Rij-impressie
DE BMW 2800 CS COUPÉ
Door JOHN TAYLOR
"Wat een mooie auto - die moet wel meer dan 2.500,-- Pond kosten" De bestuurder van de
wat bejaarde sedan die naast me geparkeerd stond bij de Crowborough Beacon leunde
gezellig op de raamlijst terwijl we beleefdheden uitwisselden op een mooie herfst middag.
"Nou", reageerde ik, "hij kost eigelijk meer dan 5.000,-- pond". Er viel een moment stilte
terwijl hij zijn handen van de koets afhaalde, en eerbiedig het hazenpad koos.
Dat is de soort auto die de BMW Coupé is; zo te zien een leuke auto maar niet zo rijk om te zien
als zijn prijs wil doen vermoeden. Natuurlijk is de BTW alleen al voldoende om de duurste
Volkswagen op de Britse markt (411 LE Variant) te kopen en dan nog wisselgeld over te houden
om de wegenbelasting en de verzekering te betalen. Tel dit op bij de Invoerrechten en trek dit
totaal af van de aanschafprijs, dan kom je dichter in de buurt van de prijs af fabriek. Als er
iemand was die deze auto kon kopen voor die basis-prijs, dan denk ik dat een groot aantal van
de Britse automobilisten een keurige rij zouden vormen tot halverwege Munchen om de auto te
bestellen.
De 2800 coupé is het paradepaardje in de modellenlijn van BMW, en is de soort van auto die
elke
fabrikant goed zou doen. Het heeft de niet te bepalen schoonheid die de camera uitdaagt,
want hij moet gezien
worden in kleur! In een koud zwart-wit ziet ie er uit als elke andere nette coupé, beslist
niet bijzonder. De
brede banden laten zien dat de auto bedoeld is voor serieus gebruik en hoewel er veel
comfort is voor de passagiers
is het een echte rijders auto, zelfs met de automatische versnellingsbak. Behalve de
handelbaarheid van de auto, heeft
vele dingen die de aantrekkingskracht richting de bestuurder vergroot ten opzichte
van de passagiers, zoals prima stoelen, een platte voorruit de knoppen op de juiste plaatsen,
electrisch bedienbare achterramen, een elektrisch bediend schuifdak, achterruit verwarming
en krachtige dubbele koplampen.
De coupé carrosserie is gebouwd voor BMW door Wilhelm Karrmann uit Osnabruck maar is verder
technisch gelijk aan de 2800 sedan, waarover ik in Country Life nummer van 2 oktober 1969
geschreven heb. De Motor is de 2.8 6-cylinder met bovenliggende nokkenas, een 2-traps dubbele
carburateur en een zeven lagers uitgeruste krukas. De bruto kracht van de motor ligt op 192 SAE-PK
en de kracht in rijklare toestand is 170 DIN-PK, niet slecht voor een "nog-geen-3-liter-motor".
Vergelijkbare motoren zijn de: Ford 3-liter, 128 SAE-PK; Triumph Stag 3-liter, 145 SAE-PK; en
Jaguar 2.8, 180 SAE-PK.
De standard transmissie is een ZF gesynchroniseerde 4 versnellingsbak, maar het test model had de
optionele 3-traps automaat met een cardan-as van dezelfde maker, hierdoor kom je op de hogere prijs
van 5.195 Pond (de standard versie kost 4.997 Pond inclusief belasting). De versnellings-pook voor
de automaat die in de middenconsole is geplaatst is makkelijk te bedienen en heeft een goede interactie
met de "verklikker" die op het stuurhuis is geplaatst. Hierdoor kan de bestuurder voor zich zien in welke
versnelling in gebruik is. Hoewel ik normaalgesproken een handmatige versnelling prefereer en ik dacht sterk
aan die van de 2800 sedan, vond ik het rijden met de automaat een genoegen, of ik nu in de A (drive) of
in een van de berg-versnellingen rijd.
Bij sommige coupé's is er een gebrek aan stijfheid van de carrosserie, maar bij de BMW heeft deze een zeer
solide gevoel zonder dat het een tekort doet aan flexabiliteit. Net als bij de sedan heeft ook de coupé
een goede afwerking, met licht metalen sierranden. Zicht rondom is uitstekend, met smalle raamstijlen
en grote afgeronde ruiten. De achterruit is ook een indrukwekkend oppervlak, en heeft een verwarmd gedeelte
wat erg belangrijk is bij dit soort koets want de hoek van de ruiten leid tot verzamelen van regenwater en
het vasthouden van condens. De lange deuren voelen solide aan, hoewel ze geen stijl hebben. Een voordeel van
dit type deur is dat als de ramen voor en achter naar beneden zijn dat de hele zijkant open is bij lekker weer.
Dit in combinatie met het schuifdak, is een gevoel of je cabrio rijdt, maar als het nodig is is hij ook erg
snel weer dicht. Het (electrisch bediende) schuifdak is de metalen variant, en is gemakkelijk te openen
onder het rijden.
Het interieur is erg stevig, maar comfortabel. Er loopt een houten sierrand over het dashboard en de deuren, maar
het is met een matte blanke lak afgewerkt, even iets anders dan het gebruikelijke gepolijste walnoten-hout.
Het meeste van het interieur is zwart, maar het hemeltje is wit een voorkomt zo een gevoel van benauwdheid.
Het 3-spaaks met leer beklede stuurwiel zorgt voor goede leesbaarheid van de grote snelheidsmeter, kilometerteller,
de belangrijkste controle lampjes en de prominent aanwezige klok. De diameter van het stuurwiel is
groter dan nodig is met de stuurbekrachtiging. De belangrijkste controle instrumenten zijn ondergebracht in een overdekt
klokkenhuis dat over de hele lengte van het instumentenpaneel loopt, wat typisch BMW stijl is.
Als je eenmaal door hebt hoe de verwarming werkt is deze ontzettend makkelijk in bediening, en ook heel prettig
zijn de ventilatieroosters, die je zelf in de gewenste richting kunt zetten, op het midden van het dashboard.
De grote ruitenwissers zijn meer bedoeld voor de bestuurders met een plaats aan de linkerkant van de auto, hoewel
ze een groot wisoppervlak hebben. De deuren hebben tochtraampjes die je kunt openschroeven, en een goede handgreep
in de armleuning, waarbij je de deurknop letterlijk onder handbereik hebt.
De zitplaatsen zijn een heel goed onderdeel van de BMW. De zitplaatsen voor zijn aangepast voor lange mensen,
ze hebben verstelbare hoofdsteunen en zijn afgewerkt met wol. Ze zorgen voor een hoge graad van comfort ofschoon
de bewegingsvrijheid fors toeneemt voor vooral de lange chauffeur. Door een klein handeltje aan de zijkant van de stoel,
kan deze naar voren geschoven worden om toegang te geven tot de twee achterstoelen, die gescheiden zijn door een neerklapbare
middenconsole, en die heel erg comfortabel zijn voor een coupé
De kofferbak is helaas erg ondiep, en een uitstekende gereedschapsset is in het kofferdeksel ingebouwd.
Ook de achterkant en styling zijn erg mooi om te zien, ook met het krachtige mistachterlicht. De benzinedop is ondergebracht
in het spatbord aan de rechterkant van de auto, en heeft verbazingwekkend genoeg geen slot, maar dit is wel als optie verkrijgbaar.
De knipperlichten voor zijn zo geplaatst dat ze ook van de zijkant zichtbaar zijn en ze zijn gelijk ook alarmlicht.
Ik wil geen schatting maken hoe BMW zich verhoudt tot andere merken als het gaat om diefstal, maar ik denk dat de unieke sleutel
de meeste kwaadwillenden wel tegen zal houden en zorgt dat ze omkijken naar een makkelijker doelwit. De sleutel bestaat uit een
platte hardstalen strip waarin ronde putjes zitten inplaats van tanden, dit is mijns inziens uniek. De sleutel past op deuren,
achterklep en in het contactslot. Een leuk detail is dat het contactslot/stuurslot een klein lampje als hulpmiddel voor de
nachtelijke rijder.
De wagen start op de automatische choke nadat het gaspededaal een maal is ingedrukt. De acceleratie is rustig of sportief net zoals u wilt en
de automatische versnellingsbak is heerlijk voor stadsverkeer. De stuurbekrachtiging is krachtig maar geeft de chauffeur heeft
voldoende gevoel om de volledige controle te houden. De ophanging geeft een hele gladde wegligging op hoofdwegen maar ook op de
secundairewegen en zal niet gaan stuiteren en glijd minimaal bij een snelle bocht. De grote radiaal banden om de lichtmetalen velgen
zorgen voor een goede grip met een licht onderstuur en voorkomt uitbreken van de achterkant. Het weer was prima tijdens mijn testrit dus
kan ik niet zeggen hoe de auto zich in de winter op natte bladeren of sneeuw zal gedragen, maar ik twijfel er niet aan dat hij zichzelf ook daar
zal bewijzen. Als u de 3 versnellingen gebruikt, zijn de maxima respectivelijk 80, 130 en 198 Km/u. Het dubbele remcircuit heeft een
remkrachtbegrenzer, die de het blokkeren van de achterwielen tegengaat. De remmen zijn scherp zonder dat de passagiers zenuwachtig worden. *
vrij vertaald door Henk Eland 12-2001
Terug naar het overzicht