In totale euforie presenteerde BMW in de zomer van 1965, "als
wedergeboorte van de BMW 327", een chique coupé zonder middenstijl en met
grote raam oppervlakken. De opvallendste kenmerken van het nieuwe BMW gezicht
waren de vlakke om de koets heen getrokken koplampen met geintegreerde knipperlichten.
In de volksmond al snel "aquariumlampen" genoemd, bij BMW intern stonden ze bekend
onder de veel zeggende naam "Aziatenogen".
Technisch gezien was de coupé een vooruitblik op de 2 liter Sedan, die in 1966 op
de markt zou komen. Deze auto had al de 1990 cc motor, die met een valstroom carburateur
100Pk en met 2 vlakstroom carburateurs 120 pk leverde. Ook het chassis en de in
twee delen gesplitste cardanas werden van de Sedan overgenomen.
Van de 13.691 coupés, die in 6 jaar tijd, de werkplaatsen van Karmann in Osnabrück
verlieten, waren de meeste met een handgeschakelde transmissie en 120 PK uitgevoerd deze
stond bekend onder de naam 2000CS. De 100 pk uitvoering, dit was de 2000C, was voornamelijk met
een ZF-automaat uitgerust, deze was minder populair dan haar zusje.
Om het twee liter drijfwerk een meer rustige loop te geven, werd de kettingaandrijving van
de bovenliggende nokkenas, van glij-ijzers en een door olie gedempte kettingspanner voorzien.
Ook aan de versnellingsbak was gewerkt, deze kreeg grotere tandwielen, en een grotere synchronisatiering.
Hierdoor werd ook de diameter van de koppeling vergroot.
De "benen" van de auto kregen een elastische lagering, en de schijfremmen - zoals in die tijd normaal was alleen
voor - kregen door een kunstgreep koele lucht langs zich heen. Het dashboard en de middenconsole kregen een
zakelijk en functioneel uiterlijk. De vier knoppen voor de electrisch bedienbare ramen op de middenconsole waren een
leuk en luxueus speeltje voor de bestuurder.
Toch was de 2000CS niet de sportiefste auto in de markt, hij had 12 seconden nodig om vanuit stilstaande positie op
de honderd km/u te komen. De topsnelheid lag met 185 km/u net onder die van de 1800TI/SA met 130 PK.
De 2000CS was ook niet ontworpen voor sportieve prestaties, het was een vierzitter, waarin ook nog enkele koffers en
tassen plaats konden krijgen, een geweldige middenklasser om te zien, en om in gezien te worden. Eenvoudig uitgedrukt
heel veel auto voor DM 17.000.
Vanaf februari 1966 bood BMW met de 2000TI ook een sportieve sedan aan, deze had dezelfde motor, versnellingsbak en het zelfde
chassis als de 2000CS. Deze werd al in 1968 afgelost door de Tilux.