Auto Motor Klassiek No. 3 maart 2003
Als kaviaar na McDonalds
Al dat geweld had zijn fantastische oorsprong dus onder de kap. De zescilinder met zijn zeven hoofdlagers
en de twaalf contragewichten op de krukas, die functioneerden als voorlopers van de nu overal wonende
balansassen, waren een evolutie van de viercilinders. Zo aan het begin van de zeventiger jaren waren
de halve bolvormige verbrandingskamers, die in de zestiger jaren nog het beste van alles een ooit waren
wegbecijferd, vervangen door kegelvormige verbrandingskamers. Kijk, dat is vooruitgang! Bosch leverde
de inspuiting en had die materie inmiddels volkomen in de vingers. Duitse autobladen spraken juichend
over "Misschien wel de beste zescilinder ter Wereld". BMW's krachtbron had zo'n impact, dat er zelfs
een 'broodje aap' verhaal over ging. Ergens in Duitsland zou een specialist zitten die - in oppserste
geheimhouding - zo'n fantastisch BMW blok in Mercedessen kon bouwen. Dan hoefde je je in elkgeval nooit
meer te schamen voor de ster op de neus. Laten we even wegdromen in de roze cijfers van de SAE paardenrennen.
230 SAE PK bij 5.500 omwentelingen per minuut... Meer dan 10% meer vermogen dan de carburateur uitvoering,
bij 500 toeren minder. Natuurlijk helpt het een beetje dat de 'I' ook wat hoger gecomprimeerd is. Alleen in
Italiaanse CUNA paarden kom je daar nog overheen. Met twee voeten op de stevige Nederlandse klei praat je
toch over een indrukwekkende 200 DIN PK als hart voor een auto die toch anderhalve ton weegt. En die
venijnige haaienbek ziet er aërodynamischer uit dan dat hij is. In de lagere versnellingen trekt dat stuk
lichtmetaalen beeldhouwerk zingend door tot aan de rode streep bij 6400 omw. En daar hoef je de volume knop
van de - laat het maar zo'n in die tijd heel moderne Eight Track zijn - geluidsinstallatie zijn niet eens uit het
bedienings-paneel te wrikken. Auto Motor Klassiek kreeg een seintje uit Alphen aan den Rijn.
En misschien is het
kinderachtig, maar we pakken de lussen gewoon allemaal een keer extra. Omdat het zo'n lekker gevoel is... De agenten die even stoppen om tijdens
onze rijderswissel polshoogte te nemen, snappen het helemaal. Hans Bezemer is bij zijn troetelkind Real Art on Wheels, wanneer wij weer terugkomen.
Met inmiddels een mannetje of zes wordt de bezichtiging nog eens dunnetjes over gedaan. Bewonderende geluiden wanneer Joost van Real Art on Wheels
trots de originele gereedschapsset laat zien. Mét extra bougies. Waarom waren we hier eigenlijk gestopt en waar gingen we ook weer naar toe?| Onderdeel | Bedrag in euro's | |||
| Klepsteel rubbers per stuk | 5,- | |||
| Kledenset vloer | 400,- | |||
| Zuigers, overmaat per stuk | 67,- | |||
| Spatscherm v | 500,- | |||
| Draagarm | 160,- | |||
| Motorkap | zijn op.... | |||
| Grille, middendeel | 150,- | |||
| Remblokken V/A per stuk | 90,- | |||
| Interieurbekleding leder | 2000,- | |||
| Uitlaat kpl | Orgineel | 700,- | RVS | 925,- |
| Koplamp kpl | 45,- |
| Geschikt voor dagelijks bebruik: | Ja hoor, maar zonde! | |
| Onderdelenvoorziening: | Afnemend | |
| Reparatievriendelijkheid | Matig door electronica en bouwwijze | |
| Onderhoudskosten: | Passend bij zo'n auto | |
| Aanbod: | Krimpend | |
| Vraag: | Groeiend |